ورود به حساب کاربری

نام کاربری *
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار.

ایجاد یک حساب کاربری

پر کردن فیلدهایی که با ستاره (*) نشانه گذاری شده ضروری است.
نام *
نام کاربری *
رمز عبور *
تکرار رمز عبور *
ایمیل *
تکرار ایمیل *

۳ ترفند ساده برای اینکه برنج بخورید اما چاق نشوید!

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
نوشته شده توسط  | منتشرشده در: سلامت

مردم این روزها کمتر برنج می‌خورند چون فکر می‌کنند برنج خوردن باعث افزایش وزن می‌شود. این باور تا حدی اشتباه است و متخصصان تغذیه می‌گویند برای داشتن اندام متناسب، اصلا لازم نیست برنج را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

حتما برای شما هم پیش آمده که در مهمانی‌ها، شنیده‌اید که همه توصیه می‌کنند برنج باعث چاقی می‌شود. بسیاری از مردم دنیا روزانه در رژیم غذایی خود برنج مصرف می‌کنند و نمی‌توانند بدون برنج زندگی کنند. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید تا با ترفند خوردن برنج بدون چاق شدن آشنا شوید.

برنج یکی از مهم‌ترین مواد غذایی در رژیم غذایی بسیاری از کشورهای دنیا از جمله در ایران است. بیشتر غذاهای ما همراه برنج خورده می‌شوند و در تمام مهمانی‌ها، غذاها با برنج سرو می‌شوند. این روزها به خاطر اینکه بسیاری از مردم رژیم غذایی خود را به سمت استفاده از محصولات سالم و با کربوهیدرات کمتر تغییر داده‌اند، غلات مفید دیگر، جایگزین برنج شده‌اند.

۳ ترفند برای کاهش مصرف برنج
تا اینجا متوجه شدیم که مصرف برنج سفید لزوما به افزایش وزن منجر نمی‌شود؛ در نتیجه نباید مصرف آن را قطع کنید و فقط می‌توانید با کمک روش‌های زیر، مصرف آن را کاهش دهید و مواد مغذی دیگر را جایگزین کنید:

خورشت بیشتر، برنج کمتر
ما معمولا برنج را خالی نمی‌خوریم و آن را همراه با خورشت یا در ترکیب با مواد غذایی دیگر، مصرف می‌کنیم. برای اینکه مصرف برنج را کاهش دهید و غذایی مغذی‌تر بخورید، سعی کنید مقدار برنج را کمتر کنید و مواد غذایی کنار برنج را بیشتر مصرف کنید.

برای اینکه در مصرف برنج به تعادل برسید، از قانون یک سوم پیروی کنید. بر اساس این قانون، در هر وعده از غذای شما، یک سوم آن باید به برنج اختصاص پیدا کند. یک سوم دیگر، خورشت، مرغ یا هر غذایی باشد که در کنار برنج مصرف می‌کنید. یک سوم آخر هم باید سبزیجات یا سالاد باشد. این ترکیب، کمک می‌کند که مدت بیشتری سیر بمانید و مقدار زیادی فیبر مصرف کنید.

غذا خوردن در بشقاب کوچک
موقع خوردن غذاهای برنجی، از یک بشقاب کوچک‌تر استفاده کنید. بشقاب کوچک‌تر باعث می‌شود که کمتر برنج بکشید و در مجموع، کمتر بخورید. بسیاری از ما عادت داریم یک بشقاب بزرگ برمی‌داریم و آن را از برنج پر می‌کنیم. حتی اگر در انتهای غذا خوردن سیر شده باشیم، برنج داخل بشقاب را تا انتها می‌خوریم. همیشه از ظروف کوچک برای سرو غذا استفاده کنید. اگر به غذای بیشتری نیاز داشتید می‌توانید دوباره مقداری برنج بکشید.

کنترل حجم غذا
شما می‌توانید در تمام وعده‌های غذایی از برنج استفاده کنید بدون اینکه وزنتان بالا برود. تنها نکته‌ای که باید در نظر بگیرید این است که حجم غذایی که می‌خورید را کنترل کنید. می‌توانید با کمک کالری‌شماری، حجم برنج هر وعده را مشخص کنید و بیشتر از آن نخورید. اگر در کنترل حجم برنج دقت کافی داشته باشید، هیچ مشکلی با خوردن برنج در تمام وعده‌ها نخواهید داشت.

چگونه کالری برنج را کاهش دهیم؟
کاهش میزان کالری برنج کافی است یک قاشق چای‌خوری روغن نارگیل به آب در حال جوش اضافه کرده و سپس نصف فنجان برنج به آن بیافزایید؛ بعد اجازه دهید که برنج برای ۲۰ تا ۴۰ دقیقه بجوشد تا کاملا بپزد. سپس این برنج را برای ۱۲ ساعت در یخچال بگذارید. میزان نشاسته مقاوم این برنج ۱۰ برابر بیشتر از برنج‌های پخته‌شده به روش معمولی است و کالری آن تا ۶۰ درصد کمتر خواهد بود.

بازدید 152 بار
آخرین ویرایش در سه شنبه, 11 مرداد 1401 ساعت 17:31

خبرنامه ماهیانه

 ایمیل خود را در این قسمت ثبت نمایید: