امروز: چهارشنبه 24 مرداد 1397 برابر با 15 آگوست 2018

 

دارای مجوز  رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 93/28012

اگر نمی‌خواهید بیمار شوید، این غذاها را به برنامه غذایی‌تان اضافه کنید

تنها سیب نیست که با مصرف روزانه‌اش از دکتر دور می‌مانید! یک مثل انگلیسی است که می‌گوید . مواد مغذی متنوعی هستند که می‌توانند به قوی شدن سیستم ایمنی بدن‌تان کمک کنند.


 تنها سیب نیست که با مصرف روزانه‌اش از دکتر دور می‌مانید! یک مثل انگلیسی است که می‌گوید . مواد مغذی متنوعی هستند که می‌توانند به قوی شدن سیستم ایمنی بدن‌تان کمک کنند. باتوجه به اینکه در فصلی قرار گرفته‌ایم که امکان بیمار شدن در آن بیشتر است، ‌در ادامه می‌خواهیم مواد مغذی‌ای را به شما معرفی ‌کنیم که با استفاده از آنها، می‌توانید خود را از بیماری‌ها حفظ کنید.

1- ماست

پروبیوتیک‌های موجود در ماست، باکتری‌های سالمی هستند که روده و مسیر گوارشی را از بیماری دور می‌کنند. پروبیوتیک به‌صورت مکمل نیز موجود است. دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که خوردن روزانه 200‌گرم ماست باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن تقویت شود. در یک تحقیق سوئدی محققان به مدت 80روز، 181کارگر یک کارخانه را مورد آزمایش قرار دادند و متوجه شدند آنهایی که روزانه مکمل روتری لاکتوباسیلوس – یک نوع پروبیوتیک خاص که سلول‌های سفید را افزایش می‌دهد‌– مصرف می‌کردند 33درصد کمتر از آنهایی که دارونما استفاده می‌کردند بیمار شدند.

2- جوی‌دو‌سر و جو

. این غلات حاوی بتا گلوکان هستند؛ یک نوع فیبر با خاصیت ضدمیکروبی و قابلیت‌های ضداکسیدانی. وقتی حیوانات این ترکیب را می‌خورند، کمتر دچار آنفلوآنزا، تبخال و حتی سیاه‌زخم می‌شوند. در انسان‌ها این ترکیب باعث تقویت سیستم ایمنی، زودتر بهبود یافتن زخم‌ها و حتی عملکرد بهتر آنتی‌بیوتیک‌ها می‌شود.

3- سیر

سیر از فامیل‌‌ بسیار قوی پیاز و حاوی ماده فعال آلیسین است که با عفونت و باکتری‌ها مبارزه می‌کند. محققان بریتانیایی به مدت 12هفته به 146فرد، عصاره سیر یا یک شبه‌دارو دادند. افرادی که عصاره سیر را دریافت می‌کردند کمتر دچار سرماخوردگی می‌شدند. دیگر تحقیقات نشان داد کسانی که در هفته بیش از 7‌حبه سیر مصرف می‌کنند، 30درصد کمتر در خطر سرطان روده بزرگ و 50درصد کمتر در خطر سرطان معده قرار دارند. توصیه می‌شود در روز، دو حبه سیر میل کنید همچنین از سیر به صورت خرد شده در آشپزی‌های خود استفاده کنید.

4- سوپ مرغ

سیستئین اسید آمینه‌ای است که هنگام پخت از مرغ خارج می‌شود و از نظر شیمیایی به استیل سیستئین، داروی برونشیت شباهت دارد. آب نمکی سوپ، مخاط را مانند داروهای سرفه رقیق نگه می‌دارد. اضافه کردن چاشنی‌هایی مانند سیر یا پیاز می‌تواند قدرت تقویت‌کنندگی سیستم ایمنی سوپ را افزایش دهد. هر زمان حس کردید رو به بیمار شدن می‌روید یک کاسه سوپ مرغ میل کنید.

5- چای

تحقیقات دانشگاه هاروارد نشان داد، افرادی که روزانه 5‌فنجان چای سیاه به مدت 2هفته استفاده می‌کنند نسبت به کسانی که دیگر نوشیدنی‌های گرم را مصرف می‌کنند، در خون خود 10برابر بیشتر، اینترفرون مبارزه با ویروس دارند. ال‌–تیانین آمینو اسیدی که مسئول این تقویت ایمنی است در چای سیاه و سبز فراوان یافت می‌شود، حتی انواع بدون کافئین این چای‌ها نیز ال‌–‌تیانین دارند.

6- گوشت گاو

کمبود زینک یکی از شایع‌ترین کمبودهای مواد مغذی در میان افراد بالغ است، مخصوصا گیاهخواران و کسانی که گوشت گاو مصرف نمی‌کنند. گوشت گاو یکی از اصلی‌ترین منابع این ماده معدنی تقویت‌کننده ایمنی بدن است. متاسفانه تنها مقداری کمبود زینک هم می‌تواند فرد را در خطر عفونت قرار دهد. زینک در برنامه غذایی‌تان برای گسترش سلول‌های سفید خون بسیار با‌اهمیت است. سلول‌های سفید خونی همان سلول‌های ایمنی بدن هستند که باکتری‌ها، ویروس‌ها و دیگر آدم بدهایی که می‌خواهند بیمارتان کنند را شناسایی کرده و از‌بین می‌برند. گفته می‌شود تنها 85گرم گوشت گاو بدون چربی می‌تواند تا 30‌درصد زینک مورد‌نیاز روزانه را به بدن برساند. این مقدار معمولا برای از بین بردن کمبود مناسب است. اهل گوشت گاو نیستید؟ گوشت مرغ، شیر و ماست را امتحان کنید.

7- سیب‌زمینی شیرین

شاید به پوست به‌عنوان قسمتی از سیستم ایمنی بدن نگاه نکنید. اما این ارگان حیاتی، منطقه بسیار وسیعی را پوشانده و به‌عنوان اولین خط دفاعی در برابر باکتری‌ها، ویروس‌ها و دیگر عناصر نامطلوب عمل می‌کند. پوست‌تان برای اینکه قوی و سالم باقی بماند به ویتامین A نیاز دارد. ویتامین A نقش مهمی در تولید بافت‌های همبند –‌یکی از اجزای کلیدی پوست- ایفا می‌کند. یکی از بهترین راه‌ها برای اضافه کردن ویتامین A به برنامه غذایی، غذاهای حاوی بتاکاروتن هستند (‌مانند سیب‌زمینی شیرین‌). بدن‌تان این بتاکاروتن را تبدیل به ویتامین A می‌کند. نصف فنجان سیب‌زمینی شیرین تنها 170‌کالری دارد و می‌تواند تا 40‌درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین A را تامین کند. وقتی به‌دنبال غذاهایی هستید که حاوی بتاکاروتن هستند، به رنگ نارنجی دقت کنید؛ هویج، کدو حلوایی و طالبی از این دسته هستند.

8- قارچ

اگر می‌خواهید بیمار نشوید، این غذاها را به برنامه غذایی‌تان اضافه کنید. قرن‌هاست مردم سراسر جهان برای داشتن سیستم ایمنی سالم از قارچ‌ها استفاده می‌کنند. امروزه تحقیقات نشان داده که چرا قارچ را با این ویژگی می‌شناسند. تحقیقات نشان داده قارچ‌ها تولید و فعالیت سلول‌های سفید خونی را افزایش می‌دهد و آنها را تهاجمی‌تر می‌کند. وقتی دچار عفونت هستید این مزیت خوبی است. قارچ، موارد استفاده زیادی دارد، می‌توانید به‌راحتی در انواع سالاد و غذاها آن را به کار ببرید و از مزایایش برای سالم نگه داشتن سیستم ایمنی‌تان برخوردار شوید.

منبع: الو دکتر

خواندن 66 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
منتشرشده در پزشکی و سلامت
خواندن کد خبر: 6385
برچسب‌ها

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

با ما در تماس باشید

عضویت در خبرنامه سایت

گزارشات پر بازدید

جاذبه های گردشگری استان سیستان و بلوچستان

آمار بازدید کنندگان

mod_vvisit_counterامروز707
mod_vvisit_counterدیروز2030
mod_vvisit_counterاین هفته7197
mod_vvisit_counterهفته قبل15978
mod_vvisit_counterاین ماه32592
mod_vvisit_counterماه گذشته68040
mod_vvisit_counterکل بازدیدها1424369

بازدیدکننده جاری : 36
آدرس آی پی : 54.198.195.11
,
امروز : 15, آگوست, 2018

حالت های رنگی