امروز: یکشنبه 05 خرداد 1398 برابر با 26 می 2019

 

دارای مجوز  رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 93/28012

اهمیت تامین آب بدن در وعده سحری

مطالعات متعدد نقش موثر روزه داری را در بهبود بیماری‌های مختلف نشان داده و در بسیاری از بیماری‌هایی که عادات غلط غذایی، چاقی و افزایش وزن در بروز آنها دخالت دارند روزه‌داری مفید است

 یک متخصص تغذیه گفت: روزه داران در وعده سحری از مواد غذایی پرفیبر مثل میوه ها و سبزی ها استفاده کنند زیرا مواد غذایی پرفبیر آب زیادی درخود جذب می کنند و بدن می تواند آن را به آهستگی جذب کند واحساس تشنگی دیرتر عارض می شود.

فاطمه حسینی گفت: مطالعات متعدد نقش موثر روزه داری را در بهبود بیماری‌های مختلف نشان داده و در بسیاری از بیماری‌هایی که عادات غلط غذایی، چاقی(Obesity) و افزایش وزن در بروز آنها دخالت دارند روزه‌داری مفید است.

او گفت: مطالعات نشان داده است روزه گرفتن برای مبتلایان به چربی خون بالا بسیار مفید است و میزان چربی‌های نامطلوب موجود در خون را تنظیم می‌کند و موجب افزایش میزان چربی‌های مفید خون می‌شود.

حسینی ادامه داد: بسیاری از روزه‌داران فکر می کنند هنگام سحر باید غذاهای پرچربی و پرکالری بخورند که در طول روز احساس گرسنگی نکنند، در حالی که مصرف موادغذایی پرچربی موجب تشنگی شدید و کم‌آبی بدن می‌شود.

او اضافه کرد: مصرف آب به مقدار زیاد در وعده سحری و بین غذا توصیه نمی‌شود چون موجب رقیق شدن شیره معده و آنزیم‌های گوارشی شده وروند هضم غذا مختل می‌شود.

مطلب پیشنهادی
لیفتینگ صورت در خانه بدون جراحی در طبیب لند

لیفتینگ صورت در خانه بدون جراحی در طبیب لند

چای زیاد ننوشید
حسینی با بیان اینکه افراد از نوشیدن بیش از اندازه چای در وعده سحری پرهیز کنند، گفت: چای باعث افزایش دفع ادرار و از دست رفتن نمک‌های معدنی که بدن شما در طول روز به آن احتیاج دارد می‌شود.

او افزود: برخلاف تصور برخی افراد، روزه بدون سحری نه تنها موجب کاهش وزن نمی‌شود بلکه به دلیل افت شدید قند خون(Blood glucose) در طی روز موجب می‌شود تا شخص روزه دار در زمان افطار تمایل بیشتری برای خوردن غذاهای شیرین و چرب پیدا کند و منجر به اضافه وزن و چاقی می‌شود.

او با اشاره به اینکه مصرف مواد غذایی شیرین در وعده سحری توصیه نمی‌شود،افزود: مصرف مواد غذایی شیرین با تحریک انسولین موجب ورود قند خون به داخل سلول‌ها و در نتیجه کاهش قند خون می‌شوند و مصرف این مواد در وعده سحری موجب می‌شود شخص زودتر گرسنه شود.

حسینی اضافه کرد: از آن جا که میوه‌ها نیز حاوی قندهای ساده هستند، توصیه می‌شود در وعده سحری کمتر مصرف شوند، انواع میوه را که حاوی ویتامین‌ها و املاح معدنی بوده و بسیار مفید برای سلامت بدن است و باید در وعده افطار و یا در فاصله افطار تا سحر مصرف کرد.

لیمو ترش بخورید
این متخصص تغذیه با بیان اینکه روزه‌داران برای کاهش تشنگی می‌توانند از لیمو ترش و سبزی خوردن و سالاد در وعده سحری استفاده کنند، گفت: در هنگام سحر از خوردن غذاهای خشک مانند کوکوسیب زمینی، کوکوسبزی، کتلت، انواع کباب و همچنین از مصرف زولبیا، حلواهای شیرین و چرب، غذاهایی که با ادویه جات زیاد تهیه می‌شوند، سس مایونز، خامه، سوسیس، کالباس و دیگر غذاهای آماده به دلیل ایجاد تشنگی خودداری کنند.

به موقع آب بنوشید
حسینی گفت: مهم‌ ترین زمان برای نوشیدن آب کافی یک ساعت بعد از افطار تا نیم ‌ساعت قبل از سحری است، مصرف میوه مثل هندوانه، خربزه، طالبی و آبمیوه تازه یا شربت های کم‌شیرین حاوی خاک شیر و تخم شربتی در فاصله افطار تا سحر از تشنگی در طول روز جلوگیری می‌کند و همچنین برای جبران کمبود میزان آب و املاح بدن در ماه رمضان می‌توان از مقداری سوپ یا آش ساده هنگام افطار استفاده کرد.

حسینی گفت: از غلات و حبوبـات به میزان دلخواه در ترکیبات غذایی سحری برای جلوگیری از افت قند خون در طول روزه‌داری و یبوست استفاده و در وعده سحری مقدار مناسبی سبزی‌های مختلف مصرف شود.

او افزود: سبزی‌ها با دارا بودن مواد مغذی مختلف و آب، علاوه بر تأمین ویتامین‌ها و املاح مورد نیاز بدن، از تشنگی فرد در طول روز جلوگیری می‌کنند.

شفاآنلاین

خواندن 31 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
منتشرشده در پزشکی و سلامت
خواندن کد خبر: 8125

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

با ما در تماس باشید

عضویت در خبرنامه سایت

گزارشات پر بازدید

جاذبه های گردشگری استان سیستان و بلوچستان

آمار بازدید کنندگان

mod_vvisit_counterامروز813
mod_vvisit_counterدیروز2479
mod_vvisit_counterاین هفته813
mod_vvisit_counterهفته قبل14960
mod_vvisit_counterاین ماه47556
mod_vvisit_counterماه گذشته56150
mod_vvisit_counterکل بازدیدها1790031

بازدیدکننده جاری : 34
آدرس آی پی : 18.234.51.17
,
امروز : 26, می, 2019

حالت های رنگی